Príroda má úžasnú moc. Ak chcete zlepšiť školský prospech svojho dieťaťa, vezmite ho do lesa. Vedci tvrdia, že si zlepší sústredenosť, motiváciu k učeniu, aj vzťahy s rovesníkmi.
Deti trávia v prírode tak málo času, až sa to začína prejavovať na ich zdraví. Odborníci majú pre tento stav dokonca pomenovanie, tzv. ochorenie z nedostatku prírody. Našťastie, počas pandémie sme si uvedomili ako veľmi prírodu potrebujeme a ako blahodarne na nás pobyt v nej pôsobí, otázkou však zostáva, či sa raz nevrátime k pôvodným zvykom života vo vnútri.
Pobyt vonku prispieva k lepším školským výsledkom
Mnohí rodičia rozumejú pozitívnemu vplyvu prírody na zdravie, no zároveň si kladú oprávnené otázky, či je naozaj vhodné, aby sa dieťa šplhalo po stromoch, keď má doma tri nevyriešené domáce úlohy. Iste, keď pošleme svoje deti von, podporíme ich zdravie. Lenže keď sú vonku, nesedia nad knihami a neučia sa. A menej učenia znamená horšie výsledky v škole. Je táto logika na mieste? Nuž, zdá sa, že je to úplne naopak. Ukazuje sa, že pobyt v prírode neprispieva len k zdraviu detí, ale podporuje aj ich schopnosť učiť sa. A pritom nemusia byť vonku celé dni.
Vedci podporujú myšlienku školy v prírode
Dôkazov máme neúrekom. V jednej štúdii sa vedci rozhodli, že piataci nebudú chodiť na vyučovanie klasicky do tried, ale do prírody pri škole. Prebiehalo tam vyučovanie matematiky, vedy, písania. Keď ich študijné výsledky porovnali testami s rovesníkmi, ktorí sa učili bežne v triedach ukázalo sa, že boli lepší v čítaní a písaní a navyše sa pri takomto učení cítili lepšie a viac ich bavilo. Okrem toho sa zlepšila aj dochádzka žiakov.
Túto teóriu podporujú aj ďalšie výskumy. Napríklad sa zistilo, že ak sú v tesnej blízkosti škôl stromy a príroda, žiakom sa v škole lepšie darí. Alebo ak sa deti môžu učiť vonku a nie v triedach, je učenie oveľa efektívnejšie a čím viac sú vonku, tým lepšie študijné výsledky dosahujú.
Dôvody sú viaceré a prebieha ešte mnoho výskumov, ktoré hľadajú odpovede prečo je to tak. To, čo vieme dnes na 100%, je, že príroda zlepšuje psychickú a fyzickú pohodu detí, čo pozitívne vplýva na učenie. Zdá sa, že pomáha aj pri aktivite a zapájaní sa na hodinách, zlepšuje schopnosť sústrediť sa a medziľudské vzťahy.
Príroda deti upokojuje
Zelená farba upokojuje a pôsobí blahodarne pri odbúravaní stresu. Stačí, ak deti strávia vonku len jeden deň v týždni a hladiny stresového hormónu kortizolu sa im upravia tak, že dokážu lepšie zvládať stres a zároveň zažívajú menej stresu v porovnaní s deťmi, ktoré sa učia len v triedach. Podobne, deti, ktoré vyrastajú na vidieku sa dokážu lepšie vyrovnať s náročnými životnými udalosťami a trpia menším stresom.
Príroda pomáha deťom lepšie sa sústrediť. Dokonca dokáže znížiť symptómy ADHD u detí, ktoré majú túto poruchu diagnostikovanú. Koncentrácia, sebaovládanie a sebadisciplína priamo ovplyvňujú akademický výkon, takže niet sa čo čudovať, že sa deťom v škole lepšie darí.
Pohyb motivuje k učeniu
Deti učenie vonku milujú. Nanešťastie niektorí učitelia sa obávajú, že keď vezmú deti do prírody, budú im skákať po hlave a po návrate do triedy sa budú blázniť ďalej. Lenže vedecké dôkazy hovoria niečo úplne iné. Deti sa lepšie zapájajú do vyučovania nielen vonku, ale aj po návrate do triedy a to aj v prípade, že ďalšia vyučovacia hodina s prírodou vôbec nesúvisí.
Ak deti trávia vyučovanie vonku, zlepšuje sa aj ich fyzická kondícia. Najmä kardio cvičenie podporuje rozvoj poznávacích schopností a deti, ktoré sú telesne zdatné, sú aj lepšími žiakmi. No a čím viac času trávia deti vonku, tým sa zvyšuje ich fyzická výkonnosť. Ak môžu byť vonku, je to veľká motivácia, aby sa prirodzene hýbali, boli aktívne a užívali si benefity pohybu.
Pobyt vonku prospieva budovaniu vzťahov
Ak deťom umožníme tráviť čas v prírode a zažívať lesné dobrodružstvá a príbehy, vytvoríme im prostredie pokoja, bezpečia a zábavy. Práve v takom prostredí sa najlepšie hľadajú kamaráti, upevňujú vzťahy s rovesníkmi, ale aj s učiteľmi, čo napomáha procesu učenia. Dokonca aj žiaci, ktorí sa cítia neistí v triednom kolektíve, vonku komunikujú ľahšie.
Taký les poskytuje nielen množstvo podnetov na konverzáciu, ale aj na rozvoj predstavivosti a fantázie. Je plný kameňov, kôry zo stromov, paličiek, blata, čo umožňuje deťom objavovať, skúšať, riešiť problémy. Učitelia sa zhodujú, že ak nechajú deťom v lese priestor na hranie, ich hra je kreatívna, fyzicky veľmi akčná a plná sociálnej interakcie.
Ideálna škola je obklopená stromami
Je dôležité, aby školy, ktoré majú to šťastie, že navôkol rastú stromy alebo sú priamo v lese, využívali naplno potenciál, ktorý príroda deťom ponúka. Podobne, miestne samosprávy by mali dbať na vysádzanie stromov ku školám a pedagógovia vodiť svojich zverencov von nie ako odmenu za poslušné sedenie v lavici, ale preto, aby podporili rozvoj myslenia svojich detí.
Deti budú psychicky uvoľnené a zlepšia si svoj výkon v škole. Navyše, ak budú v prírode, podporíme aj ich vzťah k nej a najmä potrebu jej ochrany. Sme súčasťou prírody a na viacerých generáciách detí vidíme negatívny dopad toho, ak sa pred ňou zatvárame do tried, bytov a domov. Umožnime našim deťom vyliečiť sa z ochorenia nedostatku prírody a doprajme im množstvo času vonku.