Deti menia svoje záujmy veľmi rýchlo. Ako reagovať, keď sa odhlasujú už z tretieho krúžku za rok, chcú zase niečo vzdať a my nechceme, aby utekali od náročných situácií?
„Skaut, mama, skaut!,“ volala dcéra, keď som jej prečítala zoznam krúžkov, z ktorých si v škole môže vybrať. „Ok,“ súhlasila som a prihlásila ju. Podporila som jej túžbu po tomto krúžku a pomáhala zháňať informácie o tom, čo všetko sa naučí, ako bude skúmať a pomáhať, aj o šatkách, ktoré budú označovať jej príslušnosť.
Krúžok začal super a dcéra bola šťastná. Lenže po pár mesiacoch jej nadšenie začalo vyprchávať. O ďalší mesiac sa definitívne rozhodla a doma oznámila, že viac do krúžku nepôjde.
Deti často menia svoje záujmy
Nie je jediná. Takmer každému dieťaťu sa stane, že začne nejakú aktivitu s radosťou a veľkými očakávaniami, no po čase ho začne nudiť, je pre neho náročná, nedokáže sa vyrovnať rovesníkom alebo čelí nereálnym očakávaniam. Najčastejšie sa s tým stretávajú rodičia malých športovcov a športovkýň.
Odborníci radia, aby sme pátrali po príčine, prečo dieťa aktivitu odmieta. Namiesto jednoduchej odpovede: „Ale pôjdeš, predsa to nebudeš vzdávať, teraz, keď sme do teba toľko investovali!,“ by sme sa mali zastaviť a pomôcť mu pouvažovať nad svojim rozhodnutím.
Prečo nechce ísť? Zdalo sa, že sa jej to pred tým páčilo. Stalo sa niečo? Mali by sme zistiť jadro problému.
Môžeme otvoriť dialóg s dieťaťom:
- Zdalo sa mi, že ťa to baví. Čo sa zmenilo?
- Deje sa niečo, o čom by si chcel/a hovoriť?
- Si sklamaný/á zo svojho výkonu alebo z tímového?
- Chcel/a by si sa radšej venovať niečomu inému?
- Chcel/a by si robiť to isté ale napríklad v inom tíme?
- Čo myslíš, ako by vnímalo tvoji kamaráti, keby si teraz odišiel/odišla?
Ak zistíme napríklad, že ostatné deti dosahujú lepšie výsledky, resp. podávajú lepší výkon, môžeme dieťaťu povedať, že takú situáciu sme zažili na vlastnej koži. Vždy je niekto na začiatku lepší a niekto horší, no časom sa môže zmeniť. Najmä, ak sa záľube venuje, pretože nevyhráva ten s najväčším talentom, ale ten najvytrvalejší.
Naučme ich, že veci môžu meniť
Pripomeňme si rastové, otvorené myslenie. Povedzte preto dieťaťu, že ak sa mu niečo nedarí tak, ako si predstavuje, je to len zatiaľ.
„Nejde ti to ZATIAĽ. Nedosiahol/nedosiahla si ten výsledok ZATIAĽ.“
Mali by sme deti naučiť, že ich schopnosti nie sú trvalo dané, stále sa učia a vďaka vytrvalosti a správnemu postupu sa dokážu naučiť nové veci. Len ZATIAĽ sú na začiatku svojej cesty.
Situáciu môžeme vnímať rovnako aj my. ZATIAĽ odložil/a gitaru, zavesil/a tenisky na klinec. Lenže o pár mesiacov sa situácia môže opäť zmeniť, dieťa možno uvidí svojich rovesníkov, ako pokračujú a možno dostane chuť sa ku svoje záľube vrátiť. Napríklad v puberte, keď silnie vplyv rovesníkov, často sa stáva, že dieťa sa z ničoho nič pustí do novej aktivity, prihlási do nového krúžku alebo začne s novým športom.
Pomôžme si superhrdinami
Veľmi sa mi páči nápad, ako využiť túto príležitosť a naučiť dieťa dívať sa na situáciu s odstupom. Je to schopnosť, ktorá mu umožní kriticky zhodnotiť seba samého. Takto oddiali výzvu od seba a môže získať iný pohľad na vec.
Vedci spravili pokus, v ktorom vyzvali malé deti, aby si predstavili, že sú super hrdinovia, ako Batman, Spiderman, Rapunzel a podobne. Potom sa ich spýtali: „Pracuje Batman tvrdo?“ alebo „Pracujem tvrdo?“
Zistili, že keď si deti predstavili vlastnosti hrdinu na sebe, dokázali od situácie odstúpiť a práci/úlohe sa venovali dlhšie než deti, ktoré si kládli otázku, či samy pracujú dostatočne tvrdo. Dôvodom môže byť, že deti si hrdinov spájajú s pozitívnymi vlastnosťami, ako sú vytrvalosť, múdrosť, sila.
Takýto odstup, oddialenie situácie je spôsob, ako sa pozrieť na situáciu iným pohľadom a zmeniť tak svoj pôvodný úmysel.
Nechajme ich prevziať zodpovednosť za svoje rozhodnutie
Mali by sme deti naučiť spoznať silu svojho rozhodnutia a toho, ako môžu samy ovplyvniť svoj život. Pochopia, že voľba prichádza s pozitívnymi alebo negatívnymi prirodzenými dôsledkami. Ako dospelí potom budú s istotou a sebavedomo čeliť veľkým životným rozhodnutiam. Dovoľme im veci začať, ale ich aj vedieť ukončiť. Možno nás prekvapí, koľko zrelosti v nich je a ako dokážu zvládnuť celý proces, keď vedia, že riadia svoj život.