Ak chceme, aby raz boli naše deti úspešné, netvarujme ich do podoby, ktorá sa nám pozdáva. Pre rozvoj ich potenciálu stačí, keď ich budeme len sprevádzať detstvom a umožníme im vyskúšať čo najviac príležitostí.
Populárny indický jogín a spisovateľ Jaggi Vasudev, známy ako Sadhguru, raz povedal:
Deti prichádzajú na svet prostredníctvom nás, nie z nás. Nie sú vašim majetkom a vy s nimi tak nemôžete nakladať. Nepotrebujú šéfa, ktorý im bude prikazovať, čo, kedy a ako majú robiť.“
Netvorme deti na svoj obraz
Známa vedkyňa Alison Gopnik, ktorá sa dlhodobo zaoberá detským vývojom tvrdí, že deti by si pre rozvoj potenciálu naozaj zaslúžili viac priestoru ako výchovy. Vo svojej knihe The Gardener and the Carpenter tvrdí, že rodičia pristupujú k rodičovstvu ako k ďalšiemu predmetu vo vzdelávaní. Veríme, že keď si naštudujeme pár kníh, zaplatíme kurz výchovy, všetko dobre dopadne – vychováme slušné a vzdelané dieťa, pripravené na úspech v živote.
Lenže deti by sme nemali dotvárať do obrazu, ktorý by spĺňal naše predstavy. Naopak, mali by vyrastať v bezpečnom prostredí, chránení zodpovednými dospelými tak, aby mohli spoznávať svet po svojom.
Bábätká a batoľatá sa rodia ako bádatelia a dobrodruhovia, s nadšením sledujú okolitý svet a interpretujú, čo ľudia a predmety robia a prečo.
Malé deti majú úžasné myslenie
V jednej štúdii dali vedci predškolákom a vysokoškolákom požiadavku zistiť, ako funguje istý prístroj. Ukázalo sa, že malé deti boli otvorenejšie rôznym možnostiam, ako môžu neobvyklé kombinácie zapnúť stroj. Študenti tvrdili, že tvar jednotlivých blokov ovplyvnil fungovanie stroja, lenže to bol nesprávny záver. Je to ďalší výskum, ktorý potvrdzuje, že deti sú veľmi dobré v skúmaní nepravdepodobných možností, kým dospelí majú tendenciu stavať na existujúcich vedomostiach. V istom zmysle sú malé deti vynikajúcimi inovátormi, ktorí sú otvorení novým hypotézam.
Iná štúdia zistila, že predškoláci môžu položiť až 75 otázok za hodinu. Nerobia to preto, aby upútali pozornosť dospelých, ale aby získali informácie. Vďaka hre potom experimentujú s chápaním sveta a pripravujú sa na zapojenie do neho.
Deti získavajú podnetným prostredím
Alison Gopnik poukazuje na to, že chaotické experimentovanie v rannom detstve spolu s motiváciou skúmať a riskovať v tínedžerskom veku je rozhodujúce pre ľudstvo, aby inovovalo, vyvíjalo sa a prispôsobovalo rýchlo meniacemu prostrediu.
Netreba hľadať formu, do ktorej vtlačíme svoje dieťa, aby získalo tvar, ktorý chceme, ale mali by sme k deťom pristupovať ako záhradník k pestovaniu kvetov.
Vytvoriť im plné, stabilné a bezpečné prostredie tak, aby mohli naplno rozkvitnúť.
Ako podporiť rozvoj potenciálu detí
Psychológ David Lubinski študoval nadané deti a ich úspechy vyše 45 rokov. Videl, ako deti, ktoré majú tú správnu podporu dokážu využiť svoj potenciál naplno a ako z nich vyrastajú úspešní vedci, podnikatelia, miliardári, ktorí ovplyvňujú celú spoločnosť.
Zamerajte sa na úsilie, nie na výsledok
Lubinski tvrdí, že to najlepšie, čo môžeme pre rozvoj potenciálu detí urobiť je, byť citliví k ich individualite a podporovať jej rozvoj.
„Nezáleží na tom, aký veľký máte motor, ak nemáte dosť benzínu v nádrži, nikam sa nedostanete.“
Naučte deti nebáť sa neúspechu
Neúspech je súčasť života a nesmieme prestať skúšať to znovu a znovu. Mali by sme podporovať deti, aby sa nebáli skúšať veci, ktoré im nejdú. Potrebujú prežiť aj nezdar, neúspech. Keď im po prvýkrát niečo nevyjde, je to pocit, ktorý ich môže vyviesť z rovnováhy. Mali by sa naučiť vnímať ho ako výzvu, ako niečo pozitívne, čo ich môže posunúť.
Ponúknite deťom rôzne možnosti
Deti by mali pre rozvoj potenciálu toho vyskúšať čo najviac, aby zistili, čo ich baví a napĺňa. Samozrejme, aj tu platí, že všetko s mierou. Ak deti príliš preťažíme, očakávaný úspech nepríde.