Kreativita u detí. Ako ju rozvíjať?

od lucia
Kreativita u detí sa dá rozvíjať

Kreativita je jedna zo zručností, ktorú dnes zamestnávatelia vyhľadávajú čoraz častejšie. Kreativita u detí je pomerne častá a predpokladáme, že je to talent, s ktorým sa narodili. Ale kreativita je schopnosť, ktorú môžeme deťom pomôcť rozvinúť.

Kreativita, podobne ako inteligencia, nie je, navzdory všeobecnému presvedčeniu, niečo čo je nemenne dané. Preto s ňou môžeme pracovať a podporovať jej rozvoj u detí. Kreatívne postupy nachádzame najčastejšie v umení – tanci, hudbe, maľbe, ale je dôležitá aj pre vedu, matematiku, emocionálnu inteligenciu. Kreatívni ľudia sú flexibilnejší v riešení problémov, dokážu sa lepšie prispôsobiť zmenám, prijať technologické výzvy a nachádzať nové možnosti.

V poslednej dobe však meníme detstvo najmenších tak, že kreativita v ňom nemá veľa miesta na rozvoj. Zábavný priemysel prináša nekonečný zástup hrdinov a príbehov, ktoré plne nahrádzajú fantáziu a podsúvajú hotové riešenia. Pre deti už palica nie je mečom, kameň bábikou. Hrajú sa so svetielkujúcimi mečmi Star Wars a bábikami, ktoré plačú, jedia, chodia. Môžu si kúpiť a obliecť kostým Batmana alebo Wonder women, nepotrebujú si okolo pliec obmotať starý záves či záclonu, aby z nich boli hrdinovia a hrdinky.   

Kreativita u detí sa dá podporiť

Dajte deťom čas a priestor. Potrebujú množstvo času, aby sa hrali samy, podľa seba a svojich pravidiel, bez rodičovského dohľadu a bez vplyvu reklám na obrazovkách televízií, počítačov, mobilov. Priestor je o možnostiach tvorenia, neporiadku, kde sa deti môžu prezliekať, zašpiniť, pomaľovať, rozhádzať kocky, lego, kamienky. Ak sa vás nabudúce niekto spýta, čo kúpiť dieťaťu k sviatku, požiadajte o kreatívne sady, plastelínu, gombíky, krepové papiere, látky, materiál, z ktorého sa dá tvoriť a stavať.

Využite spoločný čas na to, aby ste podporili dieťa v kreatívnych nápadoch na aktivity a výlety, ktoré by ho mohli baviť. Napríklad nech v piatok pri večeri samo vymyslí, čo budete robiť cez víkend, ideálne niečo, čo ste ešte nerobili. Nehovorte mu, prečo niektoré nápady nie sú dobré, ani nerozhodujte o tom, ktorý je najlepší. Ide o proces, nie výsledok, chcete dieťa podporiť vo vymýšľaní, nie v hodnotení.

Menej dospelých v detskom svete

Doprajte dieťaťu možnosť pomýliť sa, spraviť chybu. Deti sa potrebujú stretnúť s neúspechom, pretože ak sa ho budú báť, zbytočne obmedzia svoj kreatívny rozlet. Práve ten kreativita u detí potrebuje na rozvoj. Pomôžte deťom a porozprávajte o vlastných chybách, ktoré ste spravili, aby chápali, že chyby robíme všetci, omyly sú bežné a ľudské. Napokon, na mnohých nesprávnych krokoch sa po čase vieme aj zasmiať, tak to spravme spoločne s deťmi. 

Nechajte deti, aby mohli skúmať svoje myšlienky, ich vznik, plynutie, nahradenie novými. Hovorí sa, že keď budeme učiť deti, aby vyfarbovali tak, že neprekročia čiaru, nikdy nevytvoria umelecké dielo. Dajte im slobodu a pokúste sa ovládnuť svoje obavy a udržať ich na uzde. Nebuďte šéfom ich malého sveta. Alison Gopnik, známa americká psychologička a vedkyňa, ktorá sa zaoberá výskumom detského mozgu popisuje, že deti od narodenia fungujú ako vedci. Informácie získavajú tak, že skúšajú veci na vlastnej koži, overujú si fakty a ladia za pochodu.

Ak trochu odstúpime a necháme deti robiť si po svojom, deti sa naučia prichádzať s kreatívnymi riešeniami rôznych problémov.
Alison Gopnik

Obklopte sa umením

Vystavte výtvory detí na stenu, na poličku, do okna. Zaveste na steny obrazy umelcov, porozprávajte deťom o hudobníkoch, ktorých obdivujete, vedcoch, ktorých sledujete. Zoznámte ich s rôznymi druhmi umenia, architektúry, fotografie. Prejdite sa spolu po galériách, múzeách, výstavách – mnohé umožňujú dnes aj virtuálne prehliadky.

Dajte im do izby knižnicu alebo aspoň pár poličiek s knihami, nech si čítajú pre potešenie. Obmedzte čas, ktorý trávia pred monitormi, aby mali miesto pre svoje kreatívne činnosti. Môžu nacvičovať divadlo, kresliť, maľovať, tvoriť.

Stavajte im výzvy

Nechajte deti, aby s vami nesúhlasili. Nech hľadajú argumenty, nové cesty, spôsoby riešenia. Svet nie je čierno biely, podporte ich, nech hľadajú viac riešení. Keď sa im podarí vyriešiť problém, skúste ich motivovať, nech nájdu ešte iný spôsob. Nech sa do cieľa dostanú inou cestou. A potom nech nájdu ďalšie možné riešenie.

Prestaňte sa sústrediť na výsledok. Zdôrazňujte deťom, že pri ich aktivitách záleží na procese, nie na produkte. Pýtajte sa, či ich činnosť bavila, ako si ju užili, ako sa cítili počas nej.

Choďte s deťmi von

Najefektívnejšia a zároveň najlacnejšia podpora kreativity je vonku. Tam, v prírode, majú deti bohatstvo rôznorodých podnetov. Môžu sa dotýkať rôznych povrchov, cítiť vôňu lesa, dažďa, ihličia. Počujú spev vtákov, šumenie listov pri závane vetra, praskanie vetvičiek. Vidia všetky farby sveta. Ak majú šťastie a nájdu rôzne lesné plody, môžu ich ochutnať.

Príroda je najlepší učiteľ, umožňuje deťom byť kreatívnymi a povzbudzuje ich fantáziu. Štartuje myšlienky, vedie k hľadaniu riešení, riskovaniu, podporuje sebavedomie a chuť niečo dokázať. V lese nie sú popadané konárikmi len paličkami, sú to čarodejnícke paličky, meče, varechy, baterky, veslá. Nikto nevie, čím všetkým úžasným sa v rukách detí môžu stať. Práve takáto podpora rozvoja detskej fantázie vytvára v mozgu dôležité spojenia, ktoré sú základom pre kreatívny rozvoj.

Čo si myslíte

* Použitím tohto formulára súhlasíte s uložením a spracovaním vašich údajov na tejto webovej stránke.

Mohlo by sa vám páčiť